Bij 46 % van de dodelijke verkeersongevallen in West- Vlaanderen in 2020 was een fietser betrokken


De analyse van de dodelijke verkeersongevallen 2020 in West-Vlaanderen is duidelijk: de betrokkenheid van de fietser is nog nooit zo hoog geweest. In 2020 waren 23 fietsers betrokken bij een verkeersongeval met dodelijke afloop in West-Vlaanderen. Dit is meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2019 (11).

Deze trend stellen we niet alleen in deze provincie vast maar ook in Vlaanderen en België. Zelfs in Nederland komt men tot dezelfde conclusie: in 2020 telt men het hoogste aantal omgekomen fietsers in 25 jaar.

De link met de covid-19 pandemie en de coronamaatregelen waarbij massaal fietsen werden aangekocht in 2020, valt niet te ontkennen. Wandelen en fietsen waren de enige buitenactiviteiten toegelaten tijdens de ganse periode.

Ook in 2021 ziet het er naar uit dat fietsen populair blijft. Willen we het aantal verkeersdoden halveren, dan moeten we sterk inzetten op deze zwakke weggebruikers. Sensibilisering is daarom noodzakelijk. De VSV campagne: ‘naam van de campagne-nog niet gekend’ gelanceerd op 3 mei ligt volledig in de lijn van de boodschap van de provinciegouverneur van West-Vlaanderen, Carl Decaluwé.

Opvallende conclusies uit de analyse 2020

Alle dodelijke verkeersongevallen waarbij een fietser betrokken was, gebeurde overdag en bij droog weer, 83 % deed zich voor tijdens de week en 43 % in september (een opvallende stijging). 89 % van alle dodelijke verkeersongevallen met fietsers gebeurde buiten een kruispunt, 74 % op een gemeenteweg, 70 % op een rijbaan zonder wegmarkeringen en 48 % op een plaats zonder fietspad. 78 % van de betrokken fietsers zijn mannen. Dit bevestigt niet alleen maar versterkt de trend sinds 2018 (60 %) en 2019 (73 %). 61 % van de fietsdoden waren boven de 60 jaar. Zij vormen het grootste risico om te overlijden bij een fietsongeval:
– 6 in de leeftijdsgroep 70 – 79 jarigen
– 4 in de leeftijdsgroep 60 tot 69 jarigen
– 4 in de leeftijdsgroep vanaf 80 jaar .

65 % bleek vertrouwd met de omgeving.

35 % bestuurde een gewone fiets, 30 % een koersfiets, 30 % een elektrische fiets. Voor het eerst was een ligfiets betrokken bij een dodelijk verkeersongeval in West-Vlaanderen.

Van de 23 fietsers betrokken bij een verkeersongeval met dodelijke afloop in 2020 overleden er 20 personen, raakten 2 niet gewond en 1 licht gewond. 10 waren hoofdelijk verantwoordelijk voor het ongeval; 13 waren niet verantwoordelijk. 61 % van de dodelijke verkeersongevallen met fietsers in West-Vlaanderen was te wijten aan het niet verlenen van voorrang en evenveel aan geen afstand houden. In 35 % was de val voor het dodelijk ongeval de oorzaak, 22 % was gekoppeld aan afslaan en uitwijken.

De infrastructurele fysieke scheiding van de weggebruikers (niet overal mogelijk) en de ervaring om met de fiets te rijden verlagen het risico op ongevallen. Snelheid, de gelijktijdige aanwezigheid van verschillende verkeersritmes en verkeersvolumes op eenzelfde rijbaan verhogen het risico op ongevallen evenals de ernst van het ongeval. Een multidisciplinaire aanpak blijft essentieel. De gouverneur van West-Vlaanderen roept daarom alle weggebruikers op tot voorzichtigheid om samen. te genieten van de West-Vlaamse omgeving de komende lente en zomer.

Bekijk hier het volledige analyserapport: Analyserapport 2020 Verkeersdoden W VL (def)

Dit vind je zeker ook interessant

Nieuws

Webinar ‘Veiligheid en fietscomfort aan verkeerslichten’

Nieuws

22% van de Gentse invalswegen heeft geen fietspad: veel ruimte voor verbetering

Rapport

Veiligheid en fietscomfort aan verkeerslichten