10 procent Belgen fietst elektrisch, dubbel zoveel als drie jaar geleden

Bijna de helft van de Belgen rijdt met de fiets en een tiende fietst elektrisch. Dat blijkt uit de jaarlijkse verkeersonveiligheidenquête van Vias Institute. In Wallonië wordt wel opvallend minder (elektrisch) gefietst dan in Vlaanderen.

Antwerpen boven, Limburg meest elektrisch

In Antwerpen wordt het meest gefietst, bijna 70 procent van de inwoners nam daar het afgelopen jaar de fiets. Vlaams-Brabant is het minst sportief: amper 45 procent heeft er in 2017 minstens één keer zijn tweewieler genomen. Limburg is dan weer koploper op het vlak van elektrisch fietsen, met 16 procent tegenover een Belgisch gemiddelde van 10 procent. Vooral Wallonië doet het slecht op fietsvlak, zowel elektrisch (5%) als gewoon (25%) fietsen scoort daar niet erg hoog.

Tegenover drie jaar geleden scoort de elektrische fiets dubbel zo hoog, dat komt onder meer door een duidelijk wettelijk kader. Bekijk zeker onze kennisbank voor meer informatie.

Auto blijft koning, OV minder veilig gevoel

81 procent van de Belgen bestuurde het afgelopen jaar een auto en daarmee staat de vierwieler weer resoluut op de eerste plaats. Gemiddeld legt de Belg er bijna 150 km per week mee af.

Het OV doet het niet slecht, bijna de helft nam in 2017 wel eens de trein, tram of bus. Alleen neemt het verkeersveiligheidsgevoel ten opzichte van het OV toe. Een mogelijke reden kunnen de aanslagen van maart 2016 zijn. Verder daalde het aantal verkeersdoden in ons land van 770 naar 637. Ook het aantal letselongevallen zakte van 44.234 naar 40.096.

Een opvallend ander resultaat uit de enquête is dat 6 op de 10 Belgen geen voorstander is van een veralgemeende zone 30 in het centrum van de steden, een opmerkelijke stijging ten opzichte van vorig jaar.

Dit vind je zeker ook interessant

Nieuws

Laatste jaren lichte daling aantal fietsdoden